середа, 26 червня 2013 р.

Блоги від А до Я, cоздание і ведення блога

Коли раптом наприкінці 90-х ... Так, мова йде про зарубіжної частині інтернету, в рунеті час можна зрушити на 6-7 років вперед. Так от, коли в той час з'явилося слово "блог", а воно з'явилося практично як жартівливе, всі відразу стали називати подібні домашні сторінки своїми "персональними мережевими щоденниками", блогами. Солідніше звучить, так? Суть ні в чому не змінилася, зате можна говорити, мовляв, у мене є власний блог! І у розвитку (хоча це слово тут не застосовується) "домашніх сторінок" розпочався новий етап.

Є безліч систем класифікації блогів з тих чи інших параметрах - зараз їх використовувати досить складно, так як стираються багато рамки між різними видами сайтів взагалі та блогів зокрема. Спробуємо виділити з них самі стійкі системи.

Залежний або незалежний?

За місцем розміщення блоги можна глобально розділити на автономні (стенделоун, standalone) і блоги, розміщені на спеціальних блог-хостингах (LiveJournal, LiveInternet, Blogger і т. п.). Головна перевага автономних блогів полягає в тому, що їх власники ні від кого не залежать; весь вміст сайту, включаючи і його домен, належить тільки їм і може бути в будь-який час перенесено на будь-який інший хостинг. Вони можуть публікувати будь-яку інформацію, маючи лише законодавчі обмеження.

Блогові хостинги теж мають свої переваги. Наприклад, створити на них новий блог з готовим функціоналом і дизайном можна буквально на хвилину. Первісне просування такого блогу також буде спрощено, адже система соціальних зв'язків (вибране, френдинг і т.п.) дозволяє в короткий час набрати велику кількість читачів.

В даний час можна монетизувати блог на будь-якому хостингу, втім, у автономних справи з цим йдуть набагато простіше, вони не зв'язані правилами сервісу; багато з них забороняють розміщення тієї чи іншої реклами або вимагають за це гроші. Та й залучити туди рекламодавців буде куди складніше.

Можна порекомендувати створити незалежний автономний блог і налаштувати кросспостінг (автоматична перепублікація) в основні блог-сервіси. Бажано публікувати там не статті цілком, а тільки анонси з посиланням на основний сайт.

Особистий або громадський?

За типом авторства блоги можна розділити на такі категорії.

1. Безособові. Зайшовши на блог, відразу складно зрозуміти, чий він і з якою метою зроблено. Це може бути добірка скопійованих (чи ні) текстів, картинок, відеороликів тощо без явної вказівки авторства добірки, без чітко визначеної тематики і явно видимої мети. Подібні блоги створюються, найчастіше, чисто під розміщення реклами, їх автори не ставлять своєю метою просунути себе, своє ім'я, свої ідеї або щось подібне. Мета - безпосередній заробіток або просування основних проектів. До цієї категорії можна віднести і сплоги - автоматично наповнювані спамние блоги. Втім, ефективність подібного виду просування досить висока.

2. Авторські. Їх заголовки часто бувають типу "Блог Івана Іванова", відразу видно - автор цього щоденника цілком конкретна людина, бути може, навіть відносно відомий і цікавий. Тут, звичайно, на перше місце виходить суб'єктивізм автора, а за читачами стоїть вибір - довіряти чиїмось приватному думку чи ні. Авторські блоги можуть бути як тематичними, так і "про все". Перші цікавіше, адже вони несуть багато корисної, в тому числі, практичної інформації. Другі - як пощастить, але частіше за все інформація в них розміщується хаотично і вона нецікава нікому, крім власника сайту і авторів статей. А ще може бути "литдибр" - блог, присвячений повсякденному житті господаря; вони, мабуть, ще рідше бувають цікавими для широкої аудиторії. Найчастіше їх відвідують друзі автора і випадкові люди. Серед популярних авторських блогів можна виділити блоги Алекса Екслера, Артемія Лебедєва, Сергія Долі. Популярність може бути заслуженою (як у випадку з Часткою), він пише найцікавіші звіти про різні події, в яких він сам був учасником; а може бути і "історично склалася", як у Екслера - вже давно він пише усіляку нісенітницю і "джинсу" , але його читають постійні читачі, а нових приваблює відоме ім'я.

3. Спільноти. Свого роду колективні блоги з безліччю авторів. "Головний" автор у них теж є, це адміністратор і творець спільноти. З перевірених авторів він призначає модераторів для наведення порядку в блозі. Спільноти часто бувають дуже цікавими, адже представляють точку зору різних людей (це буває, правда, лише при адекватному адміністраторі). Спільноти найчастіше бувають тематичними, причому часто ця тематика досить вузька, зате вона представлена ​​в повній мірі. У російськомовному інтернеті подібні блоги найчастіше створюють на платформі "Живий журнал". ЖЖ має багато недоліків - застарілий незручний інтерфейс, некоректний пошук по старих записів, поганий захист від спаму.

4. Корпоративні. Матеріали в таких блогах публікуються від імені компанії та її керівництва. Публікуються корпоративні новини, новини з даної галузі, цікаві факти і т. п. Подібний щоденник є допоміжним для основного корпоративного сайту, виконуючи як соціальні функції, так і допомагаючи в просуванні.

Текст або картинки?

Контент в блогах може бути різним.

1. Текстовий блог. Звичайно, не буває блогів, які принципово публікують виключно текстовий контент. Мається на увазі, що автор блогу робить наголос саме на текстову інформацію.

2. Блог із зображеннями. Найчастіше це фотоблоги - звіти про подорожі, творчі роботи, портфоліо фотографії тощо Іноді це бувають блоги з малюнками та картинами художників.

3. Відеоблог (влого). Блог, в якому основний контент складають відеоролики.

4. Подкасти. Своєрідні блоги, де весь контент складається з аудіозаписів. Подкаст - свого роду аналог радіопередачі.

Створення блогу - основи

 Створити блог зараз дуже просто. На сервісах типу ЖЖ або Blogger це робиться в кілька кліків мишки. Ця оманлива простота і приваблює багатьох; але через якийсь час руки опускаються, адже блог є, інформація є.

Немає сенсу описувати технічні моменти створення блогу. По-перше, вони вже сто разів розжовані, по-друге, це дійсно просто. Просто, навіть якщо мова йде про встановлення движка типу WordPress; всі сучасні cms встановлюються дуже просто, мають детальні інструкції, форуми підтримки і "фанатські" сайти. Має сенс у цьому розібратися самостійно, подібні знання і досвід знадобляться у майбутньому. Багато хостери пропонують установку движка в один клік прямо з панелі управління - не користуйтеся цією функцією, а встановіть все вручну.

Припустимо, що блог створюється не тільки для душі (хоча і це дуже важливо), а й для перспективи заробітку на ньому. Саме перспективи, так як блог - не той вид сайтів, який почне приносити відчутний прибуток відразу після створення. Та й для того, щоб у майбутньому забезпечити собі нормальний дохід, потрібно серйозно попрацювати над розвитком і просуванням проекту.

Перший крок - вибір тематики. Незважаючи на простоту формулювання, це найскладніша стадія. Перше, що багатьом спадає на думку - це створити свій особистий блог. Самий простий і самий, мабуть, безперспективний варіант. Пам'ятайте, ви нікому нецікаві. Це жорстокий факт, який допоможе вам уникнути великої витрати часу.

Звичайно, створити особистий щоденник можна і навіть інколи треба. Але він створюється не для заробітку, а виключно для себе і друзів. Є ймовірність, що рано чи пізно він стане цікавим широкому колу людей. Це може бути в тому випадку, якщо ви є експертом в якійсь галузі знань, якщо вмієте нестандартно і захоплююче викладати інформацію, якщо раптом у вас є щось таке, чого немає в інших. Шанс є, загалом.

Все ж рекомендується вибирати якусь більш-менш конкретну тематику. Основні принципи вибори тематики для новачка:

- Тематика повинна бути вам знайома хоч трохи. Якщо не розумієтеся досконально, то матеріали для блогу можна замовляти у сторонніх виконавців, але контролювати процес необхідно особисто.

- Тематика повинна бути затребуваною. Напевно, методи селекції гупій в умовах Крайньої Півночі, дуже захоплююча тема, але вона не буде цікава масам.

- Тематика, що особливо важливо для новачків, не повинна бути особливо конкурентною. Блоги про заробіток, про просування сайтів, про форексі і т. п. просунути буде вкрай складно через величезної кількості аналогічних сайтів.

Важливо витримати баланс між "вузькістю" тематики і її популярністю, інакше ефект буде мінімальний. Повірте, є ще багато незайнятих, але затребуваних ніш. Наприклад, цікаві звіти про подорожі будуть актуальні завжди, особливо якщо в них буде відображено практичний аспект організації та проведення цих поїздок. Конкретика цінується завжди, на відміну від довгих розлогих особистих міркувань і роздумів, сенс в яких потрібно вишукувати годинами.

Другий крок - реєстрація домену. Принципи тут ті ж самі, що і для будь-якого іншого сайту.

1. Реєстратор повинен бути надійним, з хорошими відгуками. Не кидайтеся на найдешевші пропозиції, економити долар на рік смішно. Рекомендую http://xlserver.org/ для міжнародних доменів.

2. Домен повинен бути по можливості коротким, що запам'ятовується. Не варто слухати тих, хто говорить про обов'язковість включення до нього ключових слів; їх вплив не особливо значне, але саме ім'я в такому випадку подовжується. Використовуйте не більше двох слів в домені, не змішуйте англійську мову з російською. Втім, можна взагалі відійти від словника і вибрати назвою якесь неіснуюче звучне слово - воно в перспективі може стати впізнаваним брендом. У випадку з особистим блогом можна в домені вжити свої ПІБ або нік, це буде корисним у випадку, якщо ви станете відомою особою.

3. Реєструйте домен виключно на реальні дані! У випадку, коли ви вкажете невірну інформацію (навіть якщо помилка буде в одній букві), домен може бути загублений. Реєстратор в будь-який момент може запросити документи. Більшість реєстраторів дозволяють безкоштовно закрити дані whois від сторонніх поглядів (Privacy Protect) - скористайтеся цим на всякий випадок.

4. Не варто мудрувати з зонами доменів. ru, com, net, org, com.ua - думаю, цього цілком достатньо. Звичайно, більшість зон нормально індексуються і ранжуються, але експериментувати не треба. Точно так само не треба брати безкоштовні домени, в тому числі і в подарунок від хостерів.

Крок третій - вибір хостингу. Знову ж, тут все як завжди. Хостинг повинен бути надійним, довгоживучим, з адекватними тарифними планами і правилами. На хостингу теж не варто економити; не буває нормального сервісу за долар на місяць, якщо, звичайно, мова йде про сайти для людей.

Тарифний план беріть з хорошим запасом, щоб був ліміт ресурсів, і щоб не довелося його міняти в авральному режимі, коли закінчиться місце або допустима межа процесорного часу.

Якщо блог планується для заробітку, безсумнівно, слід брати платний хостинг. Якщо ж заробіток лише побічний ефект, а головне для вас - поділитися інформацією з людьми, можна звернути увагу на безкоштовні (деякі, втім, умовно) блогові хостинги. Серйозних платформ, мабуть, є тільки дві LiveJournal і Blogger. Чи не вважати ж серйозними LJ.Rossia.org, ЛайвІнтернет або Diary.ru з їх жахливими інтерфейсами, великою кількістю "школярів" та дивними умовами ... З особливостей LJ.Rossia.org, вже не знаю, відносити її до гідності або до нестачі, можна віднести крайню лояльність адміністрації до різних підцензурна тематиками, які однозначно заборонені на будь-якому іншому сервісі.

LiveJournal (він же ЖЖ) - найпопулярніша російськомовна блоговая служба. Він пропонує всі необхідні, нехай і мінімальні, можливості для створення як особистого блога, так і великої спільноти. Якраз для спільнот його і краще всього використовувати. Переваги:

- Простота створення і ведення блогу;
- Хороші умови для "соціалізації" - вибране, френдинг і т. п.;

Недоліки:

- Вкрай обмежений функціонал, який лише трохи розширюється шляхом покупки платного аккаунта;
- Неадекватна модерація; блог можуть заблокувати за незначним скаргами.
- Слабкі можливості налаштування дизайну блогу;
- Велика кількість реклами.

Blogger - служба від Гугл, позбавлена ​​багатьох недоліків, властивих ЖЖ. Переваги:

- Можна повністю змінювати структуру та дизайн блогу;
- Можна прив'язати власний домен;
- Відсутність реклами.

Недоліки:

- Неможливо створити співтовариства; - трохи заплутаний інтерфейс, який некоректно працює в браузері Опера.

Відмінний сервіс для створення особистих та інформаційних блогів, добірок музики та зображень і т. п.

Четвертий крок - вибір движка (CMS). А вибір-то і не великий зовсім. 99% автономних блогів створені на движку WordPress з купою встановлених плагінів. Серед інших систем можна виділити Drupal, 2z project, LastoBlog.

Переваги Вордпресс:

- Повна безкоштовність;
- Елементарна установка на хостинг в кілька кліків;
- Постійні оновлення;
- Наявність величезної кількості шаблонів (тем), плагінів і доповнень;
- Проста установка тим і плагінів;
- Інтуїтивний інтерфейс адміністративної панелі;
- Величезна кількість документації, фанатських форумів і сайтів.

Недоліки:

- Істотне навантаження на сервер, особливо при великому числі встановлених плагінів;
- У чистому вигляді практично непридатний до створення серйозного проекту; це виправляється установкою необхідних плагінів і редагуванням коду;
- Висока вразливість до зломів і спамерським атакам;
- Генерація великого числа дублів контенту, які необхідно закривати від індексації; втім, цим грішать багато популярні CMS.

Втім, для початківця блогера переваги однозначно перекривають всі недоліки.

Будьте уважні при скачуванні безкоштовних шаблонів! У багато теми вбудовані приховані посилання, які негативно вплинуть на ставлення пошукових систем до сайту. Вбудовані можуть бути також усілякі шкідливі скрипти.

Відразу ж дуже бажано встановити кілька обов'язкових плагінів. Їх теж потрібно завантажувати тільки з перевірених або, що ще краще, офіційних сайтів.

- Akismet. Боротьба зі спамом. Не можна сказати, щоб він дуже ефективно працював, але на перший час його вистачить.

- All in One SEO Pack. Плагін для внутрішньої оптимізації. Дуже дивно, що його функціонал не включено в стандартну комплектацію движка ... Він дозволяє прописати заголовки і ключові слова для окремих сторінок, генерувати canonical URL (щоб уникнути дублів контенту), автоматично створювати title і т. п. В принципі, можна встановити будь-який інший аналогічний плагін, але не варто встановлювати відразу кілька одночасно; вони неминуче будуть конфліктувати, захаращуючи код і заважаючи оптимізації.

- Google XML Sitemaps. Як зрозуміло з назви, плагін призначений для генерації карти сайту для пошукових систем.

- WP Super Cache. Плагін істотно знижує навантаження на сервер шляхом кешування сторінок (зменшуючи кількість запитів до бази даних). Актуально для високої відвідуваності.

- WordPress File Monitor. Простий і зручний плагін для відстеження змін у файлах вордпресс. Такі зміни найчастіше свідчать про злом.

- Yet Another Related Posts Plugin. Для перелинковки. У кожному повідомленні створює кілька посилань на схожі повідомлення.

- Social Share Buttons і подібні. Такі плагіни розміщують кнопки додавання запису в соціальні мережі. Це добре і для трафіку, і для поведінкових факторів ранжирування.

Ще існує безліч корисних плагінів, і багато новачків захоплюються, встановлюючи їх десятками і сотнями. І потім виходить ситуація, коли при невеликій відвідуваності хостер лається на аномально високе навантаження. Не робіть так. Встановлюйте лише найнеобхідніше, і якщо є вибір, читайте відгуки і вибирайте найкраще.

Відразу ж слід створити правильний файл robots.txt, щоб раз і назавжди закрити від індексації дублі контенту, які дуже не люблять пошукові системи. Як не дивно, в стандартному постачанні движка цього файлу немає взагалі. Від індексації треба закрити категорії, теги, дати і т. п. Єдиного оптимального рецепту немає, тому перевіряйте правильність написання цього файлу в панелях вебмайстра Яндекса і Гугла.

Ведення блогу

Головний принцип - блог потрібно регулярно оновлювати. І нехай оновлення будуть раз на тиждень, але вони повинні бути. Лише це утримає постійну аудиторію. В ідеалі, оновлювати потрібно раз на день-два, хоча це залежить від тематики та специфіки сайту.

Творча криза? Попередьте його. Пишіть "в стіл", заготовлюйте статті наперед (якщо, звичайно, у вас не новинний блог), і публікуйте заготовлене, коли немає натхнення.

Природно, контент повинен бути унікальним. Або самі пишіть, або замовляйте у професіоналів. Тексти повинні бути структурованими - потрібно розбити їх на короткі абзаци, використовувати списки, виділення, рамки, зображення, все, що може зачепити погляд читача і змусити його читати далі.

Потрібно заохочувати коментування. При цьому обов'язково стежити за спамом; а він може ховатися навіть за самими безневинними повідомленнями типу "класна стаття", "дякую, допомогло". Таке треба нещадно видаляти, причому видаляти доведеться вручну, так як жоден плагін не може забезпечити адекватний захист.

Немає коментарів:

Дописати коментар